'Ik denk niet dat dit iets is voor mij als vertrouwenspersoon.' Ik heb een telefonisch consult met Wiebe. Hij schetst: 'Ik zat al drie kwartier met melder Mohammed te praten, maar nog altijd had ik geen idee waar Mohammed heen wilde. Hij vertelt een warrig verhaal met allemaal zijstraten. Hij praat met heftige emotie en grote gebaren. Alles maakt hij meteen persoonlijk. Het lijkt uiteindelijk te gaan over een klacht die hij heeft ingediend omdat de hele organisatie zijn gegevens kon inzien. Nou dat is onderzocht en Mohammed is in het gelijk gesteld. Dus vraag ik uiteindelijk: wat is dan nog het probleem, je bent immers toch in het gelijk gesteld. Hij zou nu graag nog een vergoeding willen van de organisatie. Maar ja, daar ga ik als vertrouwenspersoon toch niet over.... lees verder
Ik ontving een uitgebreide hartenkreet van Linda, een senior vertrouwenspersoon die ik met jullie wil delen: "Marcel, ik hoor dat jij als opleider uitdraagt dat het niet wenselijk is dat een vertrouwenspersoon zowel een beschuldigde als een 'slachtoffer' begeleid. Ook verspreid jij het idee dat het van belang is dat organisaties een begeleider voor degenen die beschuldigd worden faciliteren: de begeleider beschuldigde (BB). Wat mij zorgen baart, is dat vertrouwenspersonen met dit gedachtegoed en bijpassende woorden en daden polarisatie en verwijdering bevorderen in plaats van herstellend werken aan verbinding. Ik geloof namelijk niet in een wij-zij bij ongewenste omgangsvormen. En ik geloof al helemaal niet dat het helpend is om dit in woord en daad te benadrukken. Ik geloof wel dat mensen het zo kunnen ervaren. En dat het dan een vertrouwenspersoon kan zijn die daar een ander, helpender perspectief naast kan zetten.... lees verder
"Hij brengt altijd een kopje groene thee voor mij als hij naar de automaat loopt. Dat is toch ook gewoon heel aardig. Hij zei eens: 'Ik vind het jou zo mooi staan als je je haar los draagt,' dat ervaarde ik echt als een compliment. Ik bloosde zelfs een beetje. Ik vond het een cool idee om dat rapport in de kroeg te bespreken, het was immers al vrijdagmiddag vier uur. Toen ging het onweren en hij bracht me thuis. Dat vond ik super attent, daarom tikte ik even spontaan met mijn hand op zijn knie bij het afscheid. Hij was zo hartelijk, zo spontaan en gewoon een leuke man om te zien. Nu voel ik me door hem belaagd en achtervolgd. 'Waarom draag je vandaag geen hakken?' Hij fladdert voortdurend om me heen en hij blijft maar appen ook 's avonds laat: 'ik denk aan je, welterusten.' Dat is toch niet normaal. Hij houdt me in de gaten, hij wacht me op. Ik heb gezegd dat ik gewoon collega wil zijn, maar hij gelooft me niet: 'als ik in jou ogen kijk dan zie ik iets anders.' Ik voel me schuldig. Hij gaat gewoon door. Hij wil weer een keer samen wat gaan drinken. Maar ik wil dit niet, zo kan het niet langer. Ik ga nu naar mijn leidinggevende." ... lees verder
Ga je als vertrouwenspersoon mee met de melder bij inzagerecht? Wordt nooit klokkenluider. Het is zelfmoord! ‘Ga je als vertrouwenspersoon mee bij inzagerecht van het onderzoeksverslag van de melding van een misstand?' Deze vraag werd me vorige week gesteld door Judy. Zij stelde de vraag in de hoedanigheid van vertrouwenspersoon integriteit. Gelijktijdig speelde dezelfde vraag bij het Huis voor de Klokkenluiders in een artikel van het NRC: ‘Ineens werd de Hollängjer met de nek aangekeken'. Hier liet de directeur van het Huis voor Klokkenluiders de adviseur van de melder weten dat hij niet aanwezig mag zijn bij het inzagerecht.... lees verder
Jon heeft jou nu tweemaal verteld dat hij vanwege deze werksituatie anderhalf uur op een viaduct heeft gestaan omdat hij een einde aan zijn leven wilde maken. Wat doet dit bericht met jou? Hoor je wat voor Jon de impact is van deze pestsituatie op het werk?' Deze stevige interventie doet Liek in haar rol als vertrouwenspersoon omdat de leidinggevende maar blijft herhalen dat hij - en de organisatie - in deze situatie wèl goed heeft gehandeld. Wat zijn medewerker Jon vertelt, lijkt geheel langs hem af te glijden. Hij blijft vasthoudend en volhardend zijn eigen handelen uitleggen en verdedigen.... lees verder
'Moeten we een verslag maken van het gesprek?' is de vraag die leidinggevende in de deuropening stelt aan Pia in haar rol als vertrouwenspersoon. 'Dat lijkt me niet handig' is de spontane reactie van Pia. Maar is dat zo? Pia twijfelt nu en belt mij.... lees verder
Ik betrap mezelf er nog menigmaal op: Iemand vertelt mij zijn probleem en de oplossingen gieren door mijn hoofd. Ik kan al haast niet meer wachten mijn 'geniale adviezen' te geven. Ook echt goed luisteren valt me al lastiger, omdat ik sta te trappelen een oplossing aan te reiken. Ik moet mijn tong afbijten en de oplossing inslikken maar dat lukt me niet altijd. Toch is dàt hetgeen ik de vertrouwenspersoon terugkerend voorhoud: de valkuil van graag willen helpen. Wat maakt dat 'willen oplossen' zo hardnekkig in velen van ons aanwezig is? ... lees verder
Dit is het vervolg op de column van vorige maand: 'FF koffie doen'. Directeur HR ontbiedt vertrouwenspersoon Jan op zijn kamer en valt meteen met de deur in huis: 'De advocaat van jouw melder Mae, die wij een ontslagbrief hebben gestuurd, dreigt jou als getuige op te roepen bij de rechter. Wat ga jij verklaren over het viergesprek waarbij jij als vertrouwenspersoon ter ondersteuning aanwezig was?' ... lees verder
18/02/2019 FF Koffie doen09/01/2019 Wat ben jij een mooie vrouw09/12/2018 Je had eerst bij mij moeten komen!07/11/2018 Ik vertrouw op jou!05/11/2018 MeToo: Geef er een klap op!17/09/2018 Protocol 'buiten de kaders van je rol treden'19/06/2018 Kan ik naast de melder blijven staan nu hij wordt aangeklaagd?13/05/2018 Van paardenliefhebber naar begeleider beschuldigde04/04/2018 Vertrouwelijkheid doorbreken?07/02/2018 Speel niet voor eigen rechter!12/01/2018 Maak gebruik van de Ombudsfuncionaris20/12/2017 Houd het kompas zuiver!11/11/2017 NRC Opinie en Debat08/11/2017 stoppen met MeToo discussie07/11/2017 Afschrikwekkend voor potentiële melders06/11/2017 Vertrouwenswatjes24/10/2017 Te paard, met een touw... Vertrouwenspersoon en suicidepreventie05/10/2017 Vertrouwenspersoon en omgaan met verlies en rouw29/06/2017 Ik word hier ziek van06/05/2017 Wat is er mis met de Seychellen?12/03/2017 Steun de directeur09/01/2017 Vertrouwenspersoon en Verlies & Rouw21/12/2016 Vertrouwenspersoon voor tribunaal22/11/2016 Wens van melder om in gesprek te komen06/11/2016 Het doet pijn19/09/2016 Geheimhouding04/09/2016 Ik wil een klacht indienen30/06/2016 Wat kun jij voor mij doen?24/06/2016 Met melder mee ter ondersteuning26/04/2016 Is beleid de verantwoordelijkheid van de vertrouwenspersoon?10/02/2016 Passie op het werk!09/11/2015 Met melder mee ter ondersteuning09/11/2015 Wat we kunnen leren van Volkswagen25/05/2015 ‘Vertrouwenspersoon ongewenst bij arbeidsconflict?’23/03/2015 Reorganisatie: Waar bemoeien jullie je mee?04/02/2015 Integriteit kun je het beste omzeilen12/12/2014 Pak Integriteit er maar bij!
Stop seksuele intimidatie!
info@trainingvanoss.nl
T: 073 - 612 74 73
Inschrijven voor cursus
Aanmelden nieuwsbrief
Contact opnemen